Matematika oko nas
Organizator: Fakultet za matematiku, Sveučilište u Rijeci
Prijave: od 7. srpnja do 10. rujna 2025.
Kontakt: Ana Jurasić (ajurasic@math.uniri.hr)
Pozivamo vas na jednodnevni stručni skup naziva Matematika oko nas namijenjen nastavnicima matematike i učenicima koji će se održati u utorak, 16. rujna 2025., s početkom u 12:00 sati na Fakultetu za matematiku, Radmile Matejčić 2, Rijeka (Sveučilišni Kampus). Program obuhvaća niz zanimljivih predavanja i radionica posvećenih suvremenim pristupima poučavanju matematike, primjenama matematike u praksi te profesionalnom razvoju nastavnika i poticanju matematičke pismenosti, kreativnosti i motivacije kod učenika.
Matematika oko nas je edukativni stručni skup s ciljem poticanja kontinuiranog stručnog usavršavanja i promicanja suvremenih pristupa u nastavi matematike. Program skupa obuhvaća niz predavanja i interaktivnih radionica za nastavnike i učenike osmišljenih u svrhu unaprjeđivanja nastavne prakse, razmjene iskustava i ideja te razvijanja pozitivnog stava prema matematici. Zbog svoje preciznosti, apstraktnosti i univerzalnosti matematika zauzima temeljno mjesto u znanosti, tehnologiji i poimanju svijeta.
Sudionici će imati priliku upoznati se s nekim aktualnim matematičkim rezultatima kao i matematičkim elementima iz osnova i primjene u suvremenom digitalnom okruženju i privredi. Bit će predstavljeni konkretni prijedlozi i alati za uvođenje modernih tehnologija i digitalnih resursa u nastavu matematike.
Za sve učitelje i nastavnike koji su sudionici ovog skupa sudjelovanje se vrednuje kao stručno usavršavanje.
Zbog ograničenog broja mjesta, prijave će se razmatrati prema redoslijedu zaprimanja.
Nastavnici koji planiraju dovesti grupu učenika na radionice trebaju najkasnije do 10. rujna 2025. obavijestiti Anu Jurasić o tome putem e-maila ajurasic@math.uniri.hr uz informaciju o broju učenika.
Cilj skupa je potaknuti razmjenu iskustava, osnažiti profesionalne kompetencije i otvoriti prostor za nove nastavne ideje. Veselimo se vašem dolasku!
Raspored
Termin | Tema | Predavač |
---|---|---|
12.00 – 13.15 | Upoznaj svijet 3D transformacija (radionica za učenike SŠ) | Nevena Jurčević Peček, Martina Hrman |
12.00 – 13.15 | Matematika koja se vidi (radionica za učenike OŠ) | Ines Radošević Medvidović |
13.00 – 14.15 | LaTeX u nastavi matematike (radionica za nastavnike) | Marijana Butorac, Vera Tonić |
14.15 – 14.30 | Pozdravna riječ | Tajana Ban Kirigin |
14.30 – 15.45 | Definicije u matematici | Zvonimir Šikić |
15.45 – 16.45 | Problem pomicanja kauča | Bruno Nađ |
17.00 – 18.30 | Projektni zadaci | Studenti Fakulteta za matematiku, Sanda Bujačić Babić |
18.30 – 20.30 | Tribina: Moderni alati u nastavi matematike | Članovi Zavoda za algebru i teoriju brojeva |
Sažetci
Nevena Jurčević Peček, Martina Hrman: Upoznaj svijet 3d transformacija!
Kroz ovu radionicu polaznici će naučiti kako je s nekoliko klikova moguće pomicati, rotirati i povećavati objekte u prostoru. Iza tih jednostavnih radnji kriju se osnovne geometrijske transformacije. Uz zabavne primjere i zadatke, polaznici će otkriti kako matematika stoji iza svakog digitalnog pokreta te kako i sami mogu početi stvarati svoje 3D kreacije.
Ines Radošević Medvidović: Matematika koja se vidi
Ova radionica istražuje ljepotu i dubinu matematike kroz tri povezane teme: matematički origami, popločavanje ravnine i vizualni geometrijski dokazi. Polaznici će kroz praktične aktivnosti otkrivati kako se apstraktne matematičke ideje mogu oblikovati i razumjeti pomoću papira, uzoraka i slika. Origami će se koristiti za istraživanje geometrijskih konstrukcija i transformacija, popločavanja će poslužiti kao uvod u simetrije ravnine, dok će vizualni dokazi pružiti intuitivno razumijevanje klasičnih geometrijskih tvrdnji. Radionica je osmišljena tako da potiče kreativno razmišljanje i razvija osjećaj za prostor, uz naglasak na povezanost vizualnog i apstraktnog u matematici.
Marijana Butorac, Vera Tonić: LaTeX u nastavi matematike
LATEX je sustav za izradu formatiranih dokumenata, kao što su članci, materijali za nastavu, ispiti, slajdovi, životopisi i posebno je koristan za dokumente s matematičkim formulama. Cilj radionice je upoznati se s izradom osnovnih tekstualnih dokumenata s tablicama, slikama i literaturom, kao i s oblikovanjem matematičkog teksta za nastavu u LATEX-u.
Zvonimir Šikić: Definicije u matematici
Opisat ćemo eksplicitne, implicitne i uvjetne definicije te dokazati da one zadovoljavaju načela eliminabilnosti i nekreativnosti. Posebno ćemo razmotriti probleme vezane uz uvjetne definicije. Objasnit ćemo Padoinu metodu dokazivanja nedefinabilnosti jednog pojma pomoću drugih. Naglasit ćemo razliku definiranja samoga modela od definiranja u modelu. Posebno ćemo razmotriti status tzv. rekurzivnih definicija. Na kraju ćemo upozoriti na razlikovanje formalnih i neformalnih definicija i njegovu ključnu ulogu u nastavi matematike.
Bruno Nađ: Problem pomicanja kauča
Godine 1966. matematičar Leo Moser postavio je geometrijski optimizacijski problem, poznat pod nazivom Problem pomicanja kauča (eng. Moving Sofa Problem), s ciljem određivanja dvodimenzionalnog oblika maksimalne površine koji se može pomicati duž L-hodnika jedinične širine. Ovaj problem već desetljećima predstavlja izazov za matematičku zajednicu, potičući niz teorijskih i numeričkih istraživanja te diskusija. Krajem 2024. je ponovno oživljen interes za ovu temu u znanstvenom članku u kojem se pokušava dokazati optimalnost jednog od ranije predloženih rješenja.
Predavanje „Problem pomicanja kauča“ donosi jasnu i preciznu formulaciju, sustavno pregledava ključne rezultate ostvarene tijekom desetljeća te izdvaja temeljne matematičke pojmove, metode i tehnike ključne u analizi problema čija jednostavna formulacija i intuitivna geometrijska interpretacija kriju duboke matematičke izazove.
Projektni zadaci
Fakultet za matematiku dugi niz godina ostvaruje uspješnu suradnju s uglednim riječkim tvrtkama u kojima matematičari rješavaju složene i poslovno značajne izazove. Studenti Fakulteta za matematiku predstavit će svoja inovativna rješenja izrađena uz stručno vodstvo i smjernice partnerskih tvrtki i Fakulteta. Projektni zadaci iznimna su prilika za upoznavanje s konkretnim primjena matematičkih znanja u praksi, kao i uvid u bogat spektar suvremenih karijernih mogućnosti koje se danas otvaraju pred mladim matematičarima.
Tribina: Moderni alati u nastavi matematike
Tribina „Moderni alati u nastavi matematike“ posvećena je predstavljanju konkretnih prijedloga, primjenjivih alata i digitalnih resursa za unaprjeđenje nastavnog procesa, s ciljem podizanja kvalitete poučavanja i učenja. Susret će ujedno biti i prigoda za razmjenu iskustava iz nastavne prakse, poticanje otvorenog dijaloga te zajedničko promišljanje o što kvalitetnijoj budućnosti nastave matematike.